Side Navigation

X

❗️ [PRIOPĆENJE HDZ-A BELIŠĆA O DONOŠENJU TZV. KRATKOROČNOG AKCIJSKOG PLANA GRADA BELIŠĆA ZA POBOLJŠANJE KVALITETE ZRAKA] ❗️

❗️ [PRIOPĆENJE HDZ-A BELIŠĆA O DONOŠENJU TZV. KRATKOROČNOG AKCIJSKOG PLANA GRADA BELIŠĆA ZA POBOLJŠANJE KVALITETE ZRAKA] ❗️

U četvrtak 22.08.2024. godine održana je 42. sjednica Gradskog vijeća grada Belišća u sklopu koje je aktualna gradska vlast predložila donošenje odluke o usvajanju tzv. “KRATKOROČNOG AKCIJSKOG PLANA GRADA BELIŠĆA ZA POBOLJŠANJE KVALITETE ZRAKA” (dalje u tekstu: KRATKOROČNI AKCIJSKI PLAN).

Prisutna gradska vijećnica HDZ-a bila je protiv donošenja ovakvog dokumenta u skladu s odlukom  Gradske organizacije HDZ-a Belišće, a razloge za to navodimo u nastavku.

Prije otprilike 1 (jedne) i pol godine odnosno u ožujku 2023. godine, Državni inspektorat RH je u svom očitovanju, koji je poslao Saborskom odboru za zaštitu okoliša i prirode povodom predstavke Udruge EKO-Karašica, ustvrdio da je Grad Belišće, sukladno Zakonu o zaštiti zraka, u obvezi donijeti AKCIJSKI PLAN ZA POBOLJŠANJE KVALITETE ZRAKA.

Ovu obvezu Državni inspektorat RH temelji na rezultatima mjerenja onečišćenja zraka iz 2022./23. godine, koja su pokazala vrijednosti iznad dopuštenih te s tim u vezi utvrđene II. kategorije kvalitete zraka na području grada Belišća.

Posebno napominjemo da su mjerenja kvalitete zraka koja su obavljana tijekom 2022./23. godine izvršena na pisani zahtjev Državnog inspektorata RH povodom zaprimljenih pritužbi građana na neugodne mirise i narušenu kvalitetu života na području grada, a što je sve intenzivno započelo 2021. godine.

Dakle, suprotno utvrđenom u navedenom očitovanju Državnog inspektorata, na 42. sjednici Gradskog vijeća aktualna vlast predlaže donijeti tzv. KRATKOROČNI AKCIJSKI PLAN.

Nakon uvida u izrađeni prijedlog KRATKOROČNOG AKCIJSKOG PLANA navodimo sljedeće činjenice:

     a) KRATKOROČNI AKCIJSKI PLAN se sukladno zakonu donosi u „ako u određenoj zoni ili aglomeraciji postoji rizik da će razine onečišćujućih tvari prekoračiti prag upozorenja/jednu ili više graničnih vrijednosti“ – što držimo da u Belišću nije slučaj. Upravo suprotno u Belišću je u zraku temeljem izvršenih mjerenja VEĆ utvrđeno prekoračenje graničnih vrijednosti a u tom se slučaju sukladno Zakonu o zaštiti zraka donosi AKCIJSKI PLAN ZA POBOLJŠANJE KVALITETE ZRAKA. Navedenu obvezu donošenja Akcijskog plana spominje i Državni inspektorat RH. Smatramo da razlika nije samo u terminu i člancima Zakona već i u ozbiljnosti situacije i pristupu rješavanja postojećeg problema.

     b) KRATKOROČNI AKCIJSKI PLAN sukladno zakonu treba sadržavati mjere koje se MORAJU PODUZETI U KRATKOM ROKU kako bi se SMANJIO RIZIK ILI TRAJANJE takvog (mogućeg) PREKORAČENJA.

Mjere koje se navode u navedenom dokumentu su:

a) Izgradnja novog pročistača,

b) Rekonstrukcija starog pročistača,

c) Sanacija deponije, i

d) Povećanje zelene infrastrukture.

Posebno napominjemo kako niti kod jedne mjere u dokumentu nije definiran točan vremenski period ili rok provedbe.

Radi se dakle samo o tome da su pobrojani neki projekti koji se već provode na području grada jedno duže vrijeme. Na primjer, sanacija deponije (odlagališta otpada) je započela 2010. godine i još je u tijeku i treba se odvijati redovno i neovisno o donošenju ovakvog plana. Ukoliko bi se ista spomenula u ovakvom dokumentu to bi po nama značilo poduzimanje nekih brzih, izvanrednih i nepredviđenih mjera u okviru sanacije koja se provodi, što se iz ovog dokumenta ne vidi.

Kada ove predložene nazovi „mjere“ stavimo u zakonski kontekst onda vidimo da ovo nisu nikakve Mjere koje se imaju poduzeti u kratkom roku već se ovdje radi o utvrđivanju stanja o određenim projektima koji se već duže vrijeme provode na području grada.

Dakle, smatramo da u ovom prijedlogu KRATKOROČNOG AKCIJSKOG PLANA nije navedena niti jedna mjera koja bi U KRATKOM ROKU smanjila rizik ili trajanje mogućeg prekoračenja, kako nalaže zakon.

     c) Kao ovlaštenik izrade predloženog KRATKOROČNOG AKCIJSKOG PLANA navodi se tvrtka PROMO EKO d.o.o. Osijek, a voditelj izrade direktorica navedene tvrtke.

Istovremeno primjećujemo kako su ista tvrtka, odnosno direktorica tvrtke, radili za dva potencijalna onečišćivača zraka na području grada i to za tvrtku ASTRABEL d.o.o. i tvrtku LIVIT d.o.o.. Kao potencijalni onečišćivači zraka spomenute tvrtke navode se u samom KRATKOROČNOM AKCIJSKOM PLANU.

Dakle, tvrtka PROMO EKO d.o.o. Osijek izradila je 2022. godine, ELABORAT ZAŠTITE OKOLIŠA za tvrtku ASTRABEL d.o.o. (čiji je većinski suvlasnik i jedan od osnivača gradska tvrtka KOMBEL d.o.o. koja pak gospodari odlagalištem otpada i koja je u tijesnim ugovorno-poslovnim odnosima s tvrtkom LIVIT d.o.o.).

Nadalje, direktorica tvrtke PROMO EKO d.o.o. Osijek navodi se kao suradnik nositelja izrade ELABORATA ZA GOSPODARENJE OTPADOM tvrtke LIVIT d.o.o. a koji je izrađen 2022. godine i sastavni je dio Dozvole za gospodarenje otpadom tvrtke LIVIT d.o.o..

Uz spomenuto potrebno je istaći da se direktorica tvrtke PROMO EKO d.o.o. Osijek navodi i kao suradnik nositelja izrade u ELABORATU ZA GOSPODARENJE OTPADOM za gradsku tvrtku KOMBEL d.o.o. (izrađen: 22.04.2021.) za lokaciju odlagališta otpada koje se također u KRATKOROČNOM AKCIJSKOM PLANU navodi kao potencijalni izvor emisija u zrak na području Belišća.

S obzirom na navedene činjenice ne možemo se oteti dojmu da su tvrtka PROMO EKO d.o.o. Osijek i direktorica iste u sukobu interesa te ne mogu istovremeno raditi za potencijalne onečišćivače zraka na području grada Belišća i pritom izrađivati gradske dokumente za  poboljšanje kvalitete zraka, te smatramo da je Grad Belišće kao naručitelj izrade o tome trebao voditi računa.

ZAKLJUČNO:

Slijedom svega navedenog predlažemo Gradskom vijeću i Gradonačelniku donijeti sljedeće MJERE za koje držimo da bi imale učinak u relativno kratkom roku:

1. OPOZVATI POSTOJEĆU UPRAVU KOMBELA d.o.o. ODNOSNO IMENOVATI NOVU koja će voditi bolju politiku gospodarenja otpadom pod čim mislimo:

   – zabraniti dovoz šleperskog (tuđeg) otpada

   – raskinuti ugovor s LIVIT-om d.o.o. iz razloga utvrđenih u rješenjima Državnog inspektorata RH temeljem čega je inspektorat tražio ukidanje Dozvole za gospodarenje otpadom LIVIT-u d.o.o.;

2. U zakonskom roku donijeti AKCIJSKI PLAN ZA POBOLJŠANJE KVALITETE ZRAKA GRADA BELIŠĆA.

I na samom kraju ističemo jednu rijetko korisnu stvar iz dokumenta pod nazivom KRATKOROČNI AKCIJSKI PLAN, a to je da se u istom navodi procjena da je 49,4% posto stanovništva Belišća izloženo prekoračenju graničnih vrijednosti za sumporovodik, što izrazito zabrinjava.

No, ovome bismo dodali da pritom u obzir treba uzeti i činjenicu kako spomenuto onečišćenje zraka ne poznaje administrativne granice jedinica lokalne samouprave i ne prestaje sa administrativnim granicama, pa u ukupan broj stanovništva koje je izloženo prekoračenju graničnih vrijednosti treba pribrojiti i izloženo stanovništvo susjednog grada Valpova.

Opće je poznato da posljedica dugotrajno narušene kvalitete života ljudi može utjecati na njihovo zdravlje te je bilo kakav nastavak postojeće politike gospodarenja otpadom nama potpuno neprihvatljiv.

Pogledaj još

Comments

Leave a Comment

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>