Side Navigation

X

UDRUGA PUKS-PODRŠKA U KRIZNIM SITUACIJAMA: REAKCIJE DJECE NA ŠKOLU TIJEKOM COVID-19

UDRUGA PUKS-PODRŠKA U KRIZNIM SITUACIJAMA: REAKCIJE DJECE NA ŠKOLU TIJEKOM COVID-19

Objavljeno: 21. 9. 2020.

Nakon prvog tjedna škole u novim uvjetima pohađanja nastave, naša psihologinja Marija Mandić savjetuje roditelje kako razgovarati s djecom o mogućim budućim ishodima i situacijama vezanim uz Covid-19.

Udruga PUKS – Podrška u kriznim situacijama provodi projekt pod nazivom „Brinem“ koji je sufinanciran od strane Grada Belišća.

Tekstovi naših pedagoginja i psihologinje se također mogu naći na blogu naše udruge www.puks.hr

Reakcije djece na školu tijekom COVID-19 i prilagodba na „novo normalno“

Prvi dani škole za većinu djece i roditelja svake godine iznova predstavljaju veliki izvor stresa. U aktualnoj situaciji kada je sve vrlo nepredvidivo i kada svakodnevno iz medija doznajemo o sve većem broju oboljelih od COVID-a strah od nove školske godine opravdano je veći nego inače. Djeca su zbog toga nesigurna, tjeskobna i prestrašena. Slični osjećaji se javljaju i kod roditelja.

Svako dijete reagira individualno. Zato treba i pristupati svakom djetetu individualno.

Pokazalo se da mlađa djeca imaju više strahova nego starija djeca. No svi, i mali i veliki, više se boje za svoje bližnje nego za sebe, što može dovesti do porasta separacijskih teškoća i problema s odvajanjem.

Djeci možete pomoći da se osjećaju sigurnije tako što ćete ih otvoreno pitati o njihovim osjećajima vezanim uz povratak u školu.

Djeca mlađeg uzrasta i djeca koja su zatvorena možda neće biti spremna na klasičan razgovor o tome kako se osjećaju pa nam u tome od velike pomoći mogu biti slikovnice i edukativni materijali koji su dostupni na web-u. Linkove za neke od njih donosimo na kraju teksta.

O djetetovom doživljaju škole za vrijeme epidemije te njegovim osjećajima možemo saznati ako ga zamolimo da nacrta nešto od sljedećeg: kako se osjeća, sebe u školi, školu kakvu očekuje od 7. rujna, svoj najveći strah vezan uz povratak u školu i sl. Možete im ponuditi fotografije osoba s različitim izrazima lica i pitati ih da odaberu ono koje odgovara njihovim trenutnim osjećajima. Sve navedeno može poslužiti kao uvod u razgovor o novonastaloj situaciji.

Najvažnije je prenijeti im poruku da je normalno ponekad se osjećati uplašeno i zabrinuto, a pogotovo u ovakvoj situaciji.  Pokažite suosjećanje za dijete oko nemogućnosti druženja s vršnjacima, ali predložite i potaknite druženje s prijateljima na otvorenom ili putem video-poziva.

Djeci (pogotovo mlađoj) je važno objasniti potrebu pridržavanja određenih mjera koje donosi HZJZ kao što su: redovito pranje ruku, fizičko distanciranje i sl. Iskoristite različite prilike u svakodnevnom životu (npr. zajednički boravak u kupaonici, trgovini, pošti, na igralištu i sl.) kako biste kratkim i jednostavnim rečenicama djeci usadili preporuke HZJZ-a.

Odvojite vrijeme i pročitajte upute HZJZ-a  https://www.hzjz.hr/wp-content/uploads/2020/03/Upute_vrtici_i_skole_24_08_2020_HZJZ-1.pdf  kako biste djecu mogli upoznati s novim uvjetima u kojima će se odvijati nastava, a koji bi ih mogli iznenaditi i rastužiti (manje druženja s vršnjacima iz drugih razreda, ostajanje u razredu za vrijeme odmora, razmaknuti stolovi i dr.)

Iskreno razgovarajte s djetetom jer to će pomoći djetetu ako dođe do pogoršanja epidemiološke situacije. Starijoj djeci možete reći da sada svi kreću u škole, no ukoliko se situacija s brojem oboljelih počne pogoršavati, da postoji mogućnost da opet dođe do odvijanja nastave online putem zbog zaštite zdravlja djece i učitelja.

Nekoj djeci može biti teško slijediti upute, a neka djeca mogu razviti strah od druge djece. Olakšajte im razgovorom. Mala djeca najbolje usvajaju upute putem igre. Tako manjem djetetu možemo predočiti koliko je to metar i pol ako mu kažemo da zamisli da oko sebe ima hulahop te da pokuša održavati takvu razdaljinu od svojih prijatelja i učitelja kako bi jedni druge zaštitili.

Potrudite se da, kada im govorite što ne bi trebali raditi („Ne možeš se igrati na školskom hodniku“), odmah kažete i što mogu raditi, tj. ponudite neku alternativu (“Nećeš se moći igrati na način na koji si se prije igrao. Ali će biti osigurane razne aktivnosti na otvorenom, vidjet ćeš svoje učitelje i prijatelje i imaš priliku nešto novo naučiti. Svi skupa ćemo se držati mjera koje su sada jako bitne da bi očuvali zdravlje jer je zdravlje na prvom mjestu“).

U vrijeme straha da ćemo se razboljeti jedni od drugih važno je djecu poticati da ne stigmatiziraju one koji su oboljeli od COVID-a ili one koji kišu/kašlju te ih učiti ispravnoj komunikaciji. Vježbajte s djecom na koji način će reći drugoj djeci da kišu/kašlju u lakat te slijede druge upute i na koji način će reagirati ukoliko opaze da se netko u razredu ne osjeća dobro, npr. “Učiteljice, ja mislim da se Marko danas ne osjeća dobro” umjesto “Marko ima koronu, ja želim doma/neka on ide doma!”

Koliko god je moguće podržite svoje dijete i budite mu model prihvatljivog načina nošenja sa stresom. Zadržite optimizam i pružite djetetu toliko potrebnu sigurnost u ovim nesigurnim vremenima.

Vanesa Šerić, Udruga PUKS-Podrška u kriznim situacijama

Izvor: UDRUGA PUKS-PODRŠKA U KRIZNIM SITUACIJAMA: REAKCIJE DJECE NA ŠKOLU TIJEKOM COVID-19 | Grad Belišće

Pogledaj još

Comments

Leave a Comment

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>